Izdanje 2017. godina
Cena 3.850,00 dinara
Autor: Hristivoje Kostić
Recezent: Dr Duško Pejović, vrhovni državni revizor
U savremenim uslovima
poslovanja računovodstvo ima sve značajniju ulogu. Danas nije moguće zamisliti
poslovanje javnog sektora i ostvarivanje njegovih funkcija, aktivnosti i
zadataka, bez kvalitetnih računovodstvenih informacija. Zato se često ističe kako
je računovodstvo „jezik poslovanja“ ili „poslovni jezik“. Prema tome, svi oni
koji zauzimaju značajnu ulogu u poslovnom procesu javnog sektora trebaju
razumeti taj jezik. Često se ističe kako svaki poslovni čovek treba da razume
logiku računovodstvenog evidentiranja poslovnih događaja i treba da zna da čita
finansijske izveštaje. To nije samo pretpostavka za ostvarivanje brojnih i
složenih upravljačkih funkcija, nego i za donošenje poslovnih odluka mnogih
uticajnih grupa, kao što su kreditori, dobavljači, kupci, sindikat, država,
javnost i drugi. Računovodstvo, finansijsko izveštavanje i obelodanjivanje
računovodstvenih informacija bitne su pretpostavke dobre prakse finansijskog
upravljanja u javnom sektoru.
Bukvar
za budžetsko računovodstvo i izveštavanje – treće izmenjeno i dopunjeno
izdanje, gospodina Hristivoja Kostića, predstavlja veoma značajnu publikaciju
koja na jednostavan i zanimljiv način objašnjava suštinu budžetskog
računovodstva. Budući da je materija budžetskog računovodstva veoma složena,
ova publikacija će značajno pomoći za njeno bolje, lakše i pravilnije
razumevanje. To se posebno odnosi na mlađe kolege koji se po prvi put susreću
sa ovom problematikom, terminologijom i praktičnom primenom.
Osnovna
svrha ove publikacije jeste da na jednostavan, sveobuhvatan i praktičan način
približi čitaocu osnove računovodstvenog evidentiranja i finansijskog
izveštavanja tipičnih poslovnih događaja koji se javljaju kod gotovo svih
direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije i
lokalnih vlasti. Posebna vrednost ove publikacije odnosi se na mnogobrojne
primere knjiženja pretpostavljenih poslovnih promena koje su tipične za
budžetski sistem, koje su detaljno obrazložene, objašnjene i sistematizovane na
način da se uvek polazi od jednostavnih primera i idući ka složenijim primerima
- uvek se zadržava potreba da se sagleda celina postupka. Primeri su zasnovani
na ključnim informacijama, podacima i poslovnim promenama koje su nastale iz
višegodišnjeg praktičnog iskustva autora ove publikacije. Sadržaji iskazani u
ovoj publikaciji usklađeni su sa najnovijim izmenama i dopunama Zakona o
budžetskom sistemu.
Bukvar
za budžetsko računovodstvo i izveštavanje sadrži više delova koji su podeljeni
i raspoređeni tako da njegove korisnike postupno uvodi u pripremljenu temu i
date primere knjiženja. Najpre su predstavljeni osnovni pojmovi iz oblasti
računovodstva i knjigovodstva, a zatim je pojam računovodstva šire objašnjen
kroz finansijsko knjigovodstvo kao deo računovodstva, knjigovodstvo nefinansijske
i nematerijalne imovine, knjigovodstvo kupaca, knjigovodstvo dobavljača
(poverilaca), evidenciju potrošnog materijala, materijalno knjigovodstvo,
knjigovodstvene isprave, evidentiranje dokumentacije i
usklađivanje računovodstva korisnika budžetskih sredstava sa zahtevima
budžetskog sistema.
U
narednom delu objašnjene su osnovne odredbe Zakona o budžetskom sistemu koje se
odnose na budžetsko računovodstvo i izveštavanje korisnika budžetskih sredstava
kroz obradu sledećih pitanja: budžet – njegov obim i odgovornost za njegovo
donošenje, pripremu i donošenje budžeta i finansijskih planova, osnovne odredbe
Uredbe o budžetskom računovodstvu, računovodstvene (knjigovodstvene) isprave,
izveštavanje, usklađivanje poslovnih knjiga i popis imovine i obaveza, pomoćne
knjige i evidencije, zaključivanje poslovnih knjiga i čuvanje poslovnih knjiga
i isprava.
Sledeća
tema koja se odnosi na Pravilnik o standardnom klasifikacionom okviru i Kontnom
planu za budžetski sistem, objašnjena je kroz iskazane klasifikacije po
navedenom Pravilniku, primeni kontnog plana za budžetski sistem i datim
primerima za knjiženje. Navedeni primeri dati su za sve klase i njihove
kategorije, i to za: klasu 000000 – Nefinansijska imovina, klasu 100000 –
Finansijska imovina, klasu 200000 – Obaveze, klasu 300000 – Izvori kapitala,
utvrđivanje rezultata poslovanja i vanbilansna evidencija, klasu 400000 –
Tekući rashodi, klasu 500000 – Izdaci za nefinansijsku imovinu, klasu 600000 –
Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine, klasu 700000 – Tekući
prihodi, klasu 800000 – Primanja od prodaje nefinansijske imovine i klasu
900000 – Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine.
Naredna
tema odnosi se na pripremu za sastavljanje godišnjih finansijskih izveštaja korisnika
budžetskih sredstava i završnih računa budžeta, usklađivanje knjigovodstvenog
stanja imovine i obaveza sa stvarnim stanjem i popis imovine i obaveza, kroz
postupak i način vršenja popisa, sastavljanje i dostavljanje izveštaja o
izvršenom popisu, donošenje rešenja (odluke) o usvajanju izveštaja o popisu
imovine i obaveza i knjiženje rezultata popisa.
I
konačno, poslednje teme ovog izdanja odnose se na finansijsko izveštavanje
korisnika budžetskih sredstava, periodično finansijsko izveštavanje korisnika
budžetskih sredstava, sastavljanje godišnjih finansijskih izveštaja korisnika
budžetskih sredstava, utvrđivanje rezultata poslovanja, sadržaj godišnjih
finansijskih izveštaja indirektnih korisnika budžetskih sredstava, sadržaj
godišnjih finansijskih izveštaja direktnih korisnika budžetskih sredstava,
sadržaj završnog računa budžeta lokalne vlasti, izveštaj o izvršenju odluke o
budžetu, donošenje odluke o završnom računu budžeta jedinica lokalne
samouprave, međunarodne računovodstvene standarde i primenu međunarodnih
računovodstvenih standarda za javni sektor.
Osnovni
razlog ovako iskazanog i jednostavnog pristupa i objašnjenja zasniva se na
težnji autora da pruži prednost suštini u odnosu na formu, ali i na njegovom
ogromnom iskustvu koje je stekao radeći u ovoj oblasti. Iskreno se nadamo da će
ova publikacija ispuniti očekivanja svih čitalaca: onih koji se bave teorijskim
poslovima, onih koji obavljaju praktične poslove u budžetskom računovodstvu,
kolega koji se bave poslovima planiranja, analize, izveštavanja, interne i
eksterne revizije i budžetske inspekcije, kolega iz drugih oblasti, studenata,
kao i kolega koji se uopšte ne bave računovodstvom, ali im je ono i te kako
potrebno.
U
Beogradu, 27. marta 2017. godine
Dr
Duško Pejović